Löda ihop ett LiFePO-batteripack på 12V, 4S, 10Ah

Löda ihop ett LiFePO-batteripack på 12V, 4S, 10Ah

Nu har jag lött ihop battericellerna som jag köpt. Det är 4 stycken LiFePo4-celler på ca 9Ah styck. Egentligen är de på 10Ah men de är nästan 10 år gamla och har använts i elcyklar så väl begagnade men fortfarande alltså nästan 90% av kapaciteten kvar. Det är ju coolt!

Här har jag satt samman fyra celler till ett block och kopplat ihop dem i serie. Dessutom har jag lött på kablar med säkringshållare samt en balanseringskabel så att jag kan balansera upp cellerna till samma spänningsnivå. Jag kommer inte ha någon balanseringskrets i mitt solcellssystem eftersom det kommer vara så begränsad användning. Det är enkelt för mig att balansera upp batteriet när säsongen är slut och det ska förvaras och sedan balansera det en gång till våren när jag tar fram det igen. Det borde räcka för att hålla det balanserat under sommaren.

Jag ska använda batteriet till min portabla batteriladdare och jag kommer även ha med mig en batteribalanserare så det är inga problem att kolla upp hur balanseringen ser ut då och då utan att ha en permanent balanserare inkopplad.

Men nu när jag laddar upp batteriet ordentligt första gången är det viktigt att cellerna är i balans (samma spänningsnivå) och det sköter min laddare, en SkyRC T200.

Efter uppladdning är det dags att kolla vad det här batteriet går för.

Skriv en kommentar

Första testet av min portabla LiPo-laddare

Första testet av min portabla LiPo-laddare

Efter mycket trixande är jag äntligen klar med första versionen av min portabla LiPo-batteri-laddstation. På bilden kan man se mitt portabla batteri med solcellsregulator, SkyRC-laddaren, ett LiPo-batteri som laddas och Victrons app som visar batterispänning och strömåtgång. I det här testet kör jag alltså utan solcellspanel och drar all ström från LiFePO-batteriet. Laddaren är inkopplad som last …

Visa hela inlägget
Begagnade LiFePO4-batterier från Batteridoktorn

Begagnade LiFePO4-batterier från Batteridoktorn

Jag har letat runt internet i många dagar och sena kvällar nu efter ett bra batteri till min solcellsanläggning. Eftersom anläggningen ska vara portabel vill jag ha ett lätt batteri som ska gå att bära utan problem, åtminstone 100 meter. Efter att ha jämfört klassiska blybatterier, AGM, gel och litium finns det en solklar vinnare: LiFePO4. Det är mycket lättare än blybatterier, det är mycket säk…

Visa hela inlägget
Bygga en solcellsladdare för LiPo-batterier

Bygga en solcellsladdare för LiPo-batterier

Jag har börjat bygga och flyga små racing-drönare. Det är små drönare med fyra propellrar (quadcopter), ca 15-40 cm stora. Man kan utrusta drönarna med kamera och ha goggles som man tittar i, då kallas det för FPV (first person view). Drönare är inte så energieffektiva, allt som håller dem uppe är propellrarnas ständiga snurrande, så det går åt mycket energi när man flyger. I går när vi var ute rä…

Visa hela inlägget
Solcellsregulator med MPPT

Solcellsregulator med MPPT

Nu har min solcellsregulator kommit. Det är en Epever Triron2210N som ska klara 20A och som har MPPT-teknik för maximal effektivitet. MPPT, Maximum Power Point Tracker, är en teknik för att öka effektiviteten hos solceller. Om jag har förstått rätt så ser regulatorn till att batterier får optimal spänning för laddning, vilket väl är ca 14V för ett 12V-batteri. Solcellen är på 18V vid full sol och …

Visa hela inlägget
Provkörning av ny solcellsregulator, Victron SmartSolar MPPT 75/15

Provkörning av ny solcellsregulator, Victron SmartSolar MPPT 75/15

Jag fick ju tyvärr reda på att solcellsregulatorn som jag köpte inte kunde ställas in för LiFePO-batterier, trots att den beskrevs så, utan att köpa ytterligare produkter. Så i fredags kollade jag runt efter andra alternativ och hittade Victrons SmartSolar MPPT 75/15. Min nya favoritbutik för solcellsprodukter, Hjertmans, visade sig ha den i lager så jag åkte och köpte den direkt. Vilken fantastis…

Visa hela inlägget
58 W från solcellspanelen

58 W från solcellspanelen

Jag har en solcellspanel på 80 W och när jag provkörde den på eftermiddagen i solen fick jag ut 58 W från den. Då var det ändå inte optimala förhållanden (lite skyigt och inte optimal vinkel på panelen) så jag är rätt nöjd med det resultatet. Om jag kan få in 3,5 A i batteriet tar det kanske bara två och en halv timme att ladda det fullt. Det är inte så illa! Nu när jag får lite riktiga och verkli…

Visa hela inlägget