
Begagnade LiFePO4-batterier från Batteridoktorn
Jag har letat runt internet i många dagar och sena kvällar nu efter ett bra batteri till min solcellsanläggning.
Eftersom anläggningen ska vara portabel vill jag ha ett lätt batteri som ska gå att bära utan problem, åtminstone 100 meter.
Efter att ha jämfört klassiska blybatterier, AGM, gel och litium finns det en solklar vinnare: LiFePO4. Det är mycket lättare än blybatterier, det är mycket säkrare än andra litiumbatterier (mycket mindre brandrisk) och de är mycket mer långlivade, mer än 2000 cykler mot blybatteriers 300-600 (beroende på typ och kvalitet).
Dessutom är de bra som förbrukningsbatterier (till skillnad från startbatterier) eftersom de kan djupurladdas mer. Däremot är de normalt inte lika bra som startbatterier eftersom de inte kan leverera en stor ström på kort tid, men det beror också på hur de är konstruerade och vissa tillverkare verkar göra startbatterier med denna teknik.
Enda nackdelen med dessa batterier är att de är dyrare än blybatterier och, tydligen, lite svårare att få tag på.
Blybatterier (vanliga, AGM, sealed, gel) finns i oändliga variationer, ström, spänning och dimensioner. Och de kostar inte särskilt mycket. Litiumbatterier är svårare att hitta. Det finns många mindre variationer, tex i storleken 18650, och bilbatteristorlek från ca 2000 kr och uppåt.
Men jag letar efter ett mellanstort batteri. 5-10 Ah skulle räcka och det måsta som sagt vara lätt att bära. Och helst inte kosta många tusenlappar.
Så efter många många timmar på internet lyckades jag hitta en firma som heter Batteridoktorn. De säljer LiFePo4-block i lagom stor storlek från gamla begagnade elcyklar. Händelsevis är blocken 65x18x140mm och på ca 10Ah vilket är perfekt för ett litet bärbart batteri. Och de kostar bara 80kr styck!
En sak jag glömde säga om LiFePO4 är att de har något lägre spänningsnivå än andra litiumbatterier vilket gör dem extra bra att sätta ihop till ett 12v-pack. Ca 3,3v gånger 4S ger 13,2v, lagom att ersätta ett klassiskt 12v-batteri med. Och trevligt för laster som vill ha 12v.
Så jag beställde 4 batterier från Batteridoktorn och idag kom de på posten. De ser rätt slitna ut men jag hoppas de är okej. Enligt butiken är de uppmätta till ca 9Ah (av ursprungliga 10) och jag måste hålla med dem om att det är rätt fantastiskt att de har så bra kapacitet kvar efter 10 år! Det här verkar vara en riktigt bra batterikemi.
Jag har mätt upp cellerna och de ligger på ca 2,9v och är inte helt lika så jag kommer att behöva balansera upp dem. Och såklart löda på ledningar, balanskabel och kontakter.
Totalt betalade jag några hundralappar för dessa och jag slipper bly och mitt system bygger på återanvända batterier. Storleken och vikten ser ut att bli perfekt. Och om jag kan få ut den kapaciteten som sägs så är jag mer än nöjd.